By zaradzić problemowi gromadzenia się sadzy, pyłów i innych produktów niecałkowitego spalania paliwa, producenci samochodów wprowadzili proces regeneracji.

Rozróżniamy kilka typów regeneracji filtrów DPF/FAP/SCR/KAT

- Regeneracja pasywna- odbywa się w sposób ciągły podczas pracy silnika, gdzie poprzez zastosowanie dodatku do paliwa temperatura potrzebna do całkowitego spalenia paliwa zostaje obniżona.
- Regeneracja aktywna- uruchamiana jest przed jednostkę sterującą silnikiem, gdy filtr zostaje zapełniony w 45 % z powodu nieudanych regeneracji pasywnych. Komputer zwiększa dawkę paliwa, co powoduje wzrost temperatury spalania do ok. 500 stopni Celsjusza. Częstotliwość tego procesu zależy od stylu jazdy, uruchamiany jest zazwyczaj po 500-700 km.

Ponadto możemy jeszcze wyszczególnić regeneracje takie jak:

• Automatyczna- uruchamiana przez komputer sterujący, bez wiedzy użytkownika pojazdu. Podczas jej trwania następuje spadek mocy silnika, zostaje zamknięty zawór EGR a wartość ciśnienia doładowania ulega zmianie. Zachodzą również zmiany w procesie wtrysku paliwa. Jednostka sterująca uruchamia dodatkowy dotrysk w celu zwiększenia temperatury spalania.
Regeneracja automatyczna ma jedną wadę: w trybie miejskim często zostaje przerwana lub w ogóle nie zostaje uruchomiona, bowiem do jej inicjacji konieczna jest nieprzerwana jazda samochodu z prędkością minimalnie 40 do 50 km/h oraz odpowiednie nagrzanie silnika i układu wydechowego.
Gdy proces zakończy się niepowodzeniem, jest powtarzany. Proces trwa wtedy dłużej przy maksymalnej dopuszczalnej temperaturze filtra. Przebiega on do poziomu zatkania filtra w ok. 55%.

• Wymuszona- zostaje zainicjowana przez kierowcę po otrzymaniu odpowiedniego komunikatu lub świecącej kontrolki na desce rozdzielczej. Polega na nieprzerwanej jeździe z prędkością 50- 60 km/h przez ok. 15 min. Utrzymując obroty silnika na poziomie 2000-3000 obr./min. (szczegółowe wytyczne podaje producent samochodu).
Nieprzeprowadzona regeneracja wymuszona lub zapchanie filtra w 75% skutkuje wprowadzeniem trybu awaryjnego, spadkiem mocy i koniecznością wizyty w serwisie.

• Serwisowa- uruchamiana jest przez urządzenie diagnostyczne.
Diagnostyczna- jest podobna do automatycznej lecz jej czasy wydłużony zostaje od 40 do 45 minut Podwójny a czasami potrójny dotrysk paliwa powoduje jego przenikanie do oleju. Dlatego zawsze po tego typu procesie udrażniania konieczna jest wymiana oleju na nowy. W ten sposób jesteśmy w stanie przywrócić przepustowość filtra w 90% i więcej.

• Mechaniczna- przeprowadza się w warunkach warsztatu. Możemy tu wyszczególnić:
-regenerację chemiczną- płukanie filtra specjalnymi środkami chemicznymi. Jest to metoda która nie zawsze musi skutkować udrożnieniem filtra. W niektórych przypadkach może dojść tylko do przesunięcie zabrudzeń w głąb monolitu, a czasem do uszkodzenia jego struktury. Taka metoda przywraca skuteczność filtra w 80-90 %.

- wypalanie- to sposób, w którym za pomocą specjalnego pieca indukcyjnego lub palnika (metoda garażowa) filtr zostaje podgrzany do odpowiedniej temperatury. Zabieg ten ma na celu spalenie zalegających cząstek filtrze. Regeneracja tego typu jest niebezpieczna dla struktury filtra DPF, ponieważ niekontrolowany wzrost temperatury może doprowadzić do przepalenia ceramicznego wkładu, co skutkuje jego kruszeniem się. Skutkiem takiego działania jest całkowite zatkanie filtra oraz konieczność wymiany na nowy.

- regenerację hydrodynamiczną- w tej chwili najskuteczniejszą i najbezpieczniejszą z wszystkich metod odnawiania filtrów cząstek stałych i katalizatorów. Do jej wykonania wykorzystywana jest specjalna maszyna, która pod odpowiednim ciśnieniem wprowadza do wnętrza filtra powietrze oraz ciecz ze specjalnym detergentem wypłukując wszelkie zanieczyszczenia bez naruszenia budowy systemu filtracyjnego. Cała operacja jest kontrolowana przez czujniki, przepustowość filtra jest diagnozowana przed i po procesie i potwierdzona wydrukiem. Proces płukania poprzedzają Dzięki temu zregenerowany filtr DPF zyskuje fabryczne parametry.