Brytyjski sposób, na złodziei katalizatorów.

Katalizatory to łakomy kąsek dla złodziei. Ze względu na obecność metali szlachetnych w jego wnętrzu i prosty demontaż stanowią dla nich łatwy zarobek. Sprzedaż tego elementu układu wydechowego w dobrym stanie to kilkaset, a niekiedy ponad tysiąc złotych zysku. Pallad i platyna nadal drożeją. Dla przykładu ten pierwszy zdrożał aż czterokrotnie względem ceny sprzed pięciu lat.

Jak się okazuję kradną i to na potęgę, nie tylko w Polsce. Dzieje się to na ogromną skalę w USA, problem ten ma również policja w Wielkiej Brytanii.

Koncern Toyoty na Wyspach wpadł na pomysł znakowania części. Dzięki temu katalizator będzie przypisany do danego modelu, a weryfikacja oznaczenia podczas próby sprzedaży pozwoli powiązać dany element z ewentualną kradzieżą. To efekt współpracy japońskiej marki, brytyjskiej policji i firmy Smartwater, produkującą zatwierdzone przez służby zestawy do znakowania. Akcja ma dotyczyć 100 tys. samochodów marki Toyota i Lexus, pomysłodawcy chcą skupić się na starszych autach ze względu na duży odsetek kradzieży w tym przedziale wiekowym.

Pomysł zacny i aż się prosi, by został wprowadzony w Polsce. Ale niestety nie. Na razie Toyota Polska znakuje silnik, skrzynię biegów, elementy nadwozia czy wnętrza.

Co grozi złodziejowi przyłapanemu na kradzieży katalizatora?

Rabusie, którym udało się zbiec z łupem mogą się cieszyć, bo karę poniosą tylko ci złapani na gorącym uczynku – 5 do 7,5 roku więzienia.

A co z ofiarami kradzieży?

Jeżeli okradziony nie posiada ubezpieczenia na tego typu okoliczności, musi działać na własną rękę. Wiemy, że samochód bez kompletnego wydechu nie może funkcjonować, żadna stacja kontroli pojazdów nie dopuści takiego pojazdu do ruchu. Koszty nowego katalizatora są ogromne. Niektórzy decydują się na zamontowanie tzw. atrapy. Niestety jest to zabieg dający tak naprawdę efekt tylko wizualny, gdyż z wydechu takiego auta wydostaje się ogrom toksyn zanieczyszczających środowisko i szkodliwych dla zdrowia. Żaden kontroler nie wyda również pozytywnej oceny na przeglądzie.

Tagi: budowa filtra, cząsteczki, czyszczenie, DPF, DPF Master Flash, emisja spalin, fap, FAQ, filtr cząstek stałych, kary, kontrola, Maszyna, mechanik, moc silnika, moment obrotowy, myjka, nagar, normy emisji spalin, osprzęt, pomiar, pranie dpf, prawo, problem, Regeneracja, sasza, silnik, spaliny, tuning, turbo, turbosprężarka, ULTRASONIC Master Flash, uszkodzenie, wycinanie, zanieczyszczenia, zapchanie, zapchany filtr, zmiany, zwiększenie mocy